Maak je website vindbaar

Al heb je nog zo’n mooie website, als je webshop niet geoptimaliseerd is voor de zoekmachines wordt hij niet bezocht. Het is daarom noodzakelijk dat je elke pagina van jouw website optimaliseert met belangrijke keywords die passen bij het zoekgedrag van jouw publiek.

Wordt jouw webshop nog niet goed gevonden in de zoekmachines? Wij vertellen je hoe je jouw positie kan verbeteren.

Keyword tool

De eerste stap om jouw webshop beter vindbaar te maken, is zoeken naar zoekwoorden in de zogenoemde ‘keyword tool’. Een handige tool hiervoor is de tool van Ubersuggest of de Zoekwoordplanner van Google . Als je een zoekwoord intypt die past bij jouw website, zie je meteen hoeveel zoekopdrachten het oplevert en welke andere zoekwoorden er ook bij passen.

Daarnaast zie je meteen hoeveel concurrentie de zoekwoorden gebruiken en wat ze gaan kosten. Zo kan je makkelijk een afweging maken hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. Zorg ervoor dat je een zoekwoordenlijst opstelt met relevante keywords om te verwerken in de content op jouw website/webshop.

Long tail & short tail

Een zoekwoord hoeft niet per se uit één woord te bestaan. Sterker nog, zoekopdrachten die uit meerdere woorden bestaan brengen vaak meer verkeer op je website dan zoekopdrachten met 1 woord. Als je bijvoorbeeld een kapper bent in Rotterdam die alleen mannen knipt, is de kans heel groot dat jouw klanten zoeken op ‘mannen kapper Rotterdam’ in plaats van ‘kapper’. 

Eigenlijk kan je bij het bepalen van zoekwoorden rekening houden met 4 criteria:

  • Is het woord relevant voor je website?
  • Hoeveel mensen zoeken naar het woord in de maand?
  • Leidt het zoekwoord tot nieuwe bestellingen en klanten?
  • Kan de concurrentie worden verslagen op dit zoekwoord?

Optimaliseer pagina's

De pagina’s op jouw website moeten Google zo duidelijk mogelijk te maken dat jouw website relevant is voor de zoekwoorden die worden gebruikt. Het is daarom belangrijk om de zoekwoorden in deze onderdelen te zetten:

  • URL
  • Metadescription
  • Paginatitel
  • Afbeeldingen
  • Koppen (aangeven in HTML dus: H1, H2)
  • Tekst

Performance

Heb jij het ook wel eens? Je bezoekt een website, maar je moet zo lang wachten tot dat de pagina laad, dat je hem verlaat en op zoek gaat naar een andere. Niet alleen jij vindt dit vervelend, maar ook Google. Daarom laat Google de laadsnelheid van websites meetellen in de ranking. Zorg dus dat jouw pagina’s van je website voldoende geoptimaliseerd zijn, zodat ze geen trage laadsnelheid hebben.

Je kunt de snelheid testen met verschillende tools zoals; PageSpeed Insights of GTmetrix. Komt jouw website slecht uit de test? Probeer dan de grootte van afbeeldingen aan te passen of stap over op een snellere webhosting.

Hier komen de ‘Core Web Vitals’ bij kijken. Wanneer de website voldoet aan de drempelwaarde blijft volgens onderzoek dat 24% van de gebruikers minder geneigd om een pagina te verlaten als deze wordt geladen. Belangrijke meetpunten zijn de

  • URL prestaties 
  • Soort statistiek (LPS, CLS en FID)
  • URl-groep 

Verbetering op deze meetpunten zorgt voor een significante verbeteringen in de SEO prestaties. 

Sterke content

Hoe meer links naar jouw website linken, hoe hoger Google jouw rankt. Ofwel kwaliteit backlinks! Een goed ezelsbruggetje om te onthouden voor als je content aan het creëren bent is EAT: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

Verbeter je EAT door interessante content te maken voor jouw specifieke doelgroep. Beantwoord bijvoorbeeld vragen van je klanten of maak een how-to tutorial. Op deze manier creëer je content die het waard is om te kijken door jouw klanten.

De kans is dus groot dat zij deze content zullen delen met anderen waardoor je dus meer verkeer naar je website haalt en dus hoger rankt in de zoekmachines. Ook shares via social media leveren meer bezoekers op!

AI content creatie

Een nieuw opkomende trend voor SEO is het inzetten van AI, ofwel Artificial Intelligence. Een AI die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, kan op een snelle wijze content creëren voor je website.

Op deze manier kan je snel en geoptimaliseerde content produceren. Echter moet de content nog wel geëvalueerd worden door een persoon om de kwaliteit te waarborgen. Controleer dus altijd goed de content ontwikkeld door AI. 

'Mensen vragen ook' functie

Uit onderzoek blijkt dat uit alle 2.5 miljoen zoek queries van Google kwam met 48,5% de functie ‘Mensen vragen ook’ het meest gebruikt werd. De ‘Mensen vragen ook’ functie is een functie die relevante vragen met antwoorden formuleert gerelateerd aan de zoekopdracht.

Je kan in de ‘Mensen vragen ook’ functie te komen door relevante vragen te beantwoorden van je doelgroep op je website. Gebruik hierbij de keywords uit je (eerder genoemde) zoekwoordenlijst. Vergeet niet om de vragen in een FAQ te zetten of in H2, H3 of H4 formaat te verwerken. 

Conclusie

SEO is dus van groot belang als je een website of webshop runt. Het kan soms best lastig zijn om aan alle aspecten te denken die je moet hanteren om een SEO vriendelijke website te creëren.

Gelukkig kan je tegenwoordig met e-commerce platformen Lightspeed, Shopify en Craft CMS heel gemakkelijk SEO toepassen op jouw website door de ingebouwde tools die zij aanbieden.

Onze business developer gaat graag met je in gesprek

Website nodig?

Ons team van digitale architecten, developers en designers staat klaar voor je.
Elham helpt je graag verder!

Projecten waar we trots op zijn

Bekijk alle projecten

Mogelijk vind je dit ook interessant