Doel van je website
Als een bezoeker op je website komt, moeten hij de volgende vragen kunnen beantwoorden: bij wie ben ik, wat kan ik hier doen en kan ik hier in mijn behoefte voorzien? Het moet in een oogopslag duidelijk zijn, omdat bezoekers in enkele seconden al een mening vormen over jouw bedrijf. Maak daarom een duidelijke titel en subtitel of gebruik ondersteunende afbeeldingen.
Gebruik Call to Actions
Een Call to Action is eigenlijk het activeren van een gebruiker om een bepaalde handeling te doen. Vaak is het een button die vraagt om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden of om contact op te nemen. Het is cruciaal dat een CTA goed opvalt door een opvallende kleur of grootte.
Hulp nodig bij het vormgeven van Call to Actions voor jouw website? Schakel dan de hulp van onze UX designers in!
Contact opnemen
Misschien wel een van de belangrijkste eisen: zorg ervoor dat bezoekers gemakkelijk contact kunnen opnemen. Plaats een duidelijke contact sectie op je site en verwijs ermee door naar de contact pagina. Benoem de contactgegevens ook in je landingspagina's.
Daarnaast is het ook raadzaam om een simpel contactformulier toe te voegen. Vraag daarin alleen gegevens die je echt nodig hebt.
Logische navigatie
De gouden regel bij websites is dat een bezoeker binnen enkele seconden moet vinden waar hij naar zoekt, in zo min mogelijk klikken. Een logische en duidelijke menustructuur is dus key. Zorg ervoor dat je maar 1 keer hoeft te klikken om bij de belangrijkste pagina's van je website uit te komen.
Ook moet je logo altijd duidelijk zichtbaar zijn zodat bezoekers met 1 klik op het logo weer op je homepage terecht komen.
Authentieke uitstraling
Gebruik je eigen foto’s en laat klanten reviews schrijven. Een website met te veel stockfoto’s ziet er nep uit en laat bezoekers twijfelen aan de echtheid van je site. Fotografeer daarom je team, kantoorgebouw en producten.
Check alle functies
Niks is zo vervelend als functionaliteiten die niet blijken te werken. Ga daarom het volgende lijstje af zodat je zeker weet dat alles werkt:
- Formulieren
- Downloads
- Externe/interne links
- Knoppen
- Widgets
- Kassa omgeving
Content check
Een website met spellingsfouten komt niet professioneel over. Ook is het niet de bedoeling dat je tone of voice steeds verschillend is op je landingspagina's. Laat daarom altijd je website door een tweede persoon checken om dit soort fouten te voorkomen.
Te lange laadtijd
Grote afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat de laadtijd van jouw landingspagina’s langer wordt. Hoe langer het laden duurt, hoe meer bezoekers je site zullen verlaten. Zorg er dan ook altijd voor dat jouw afbeeldingen niet groter dan 2MB zijn en plaats ook niet te veel afbeeldingen op een pagina.
Ook kan je op internet verschillende tests gebruiken om te zien of je website snel genoeg laadt. Hulp nodig bij de verbetering van de laadtijd van je website? Bekijk onze tips om afbeeldingen te optimaliseren.
Snapt Google je website?
Hoe hoger je in de zoekresultaten scoort, hoe beter. Maak daarom gebruik van zoekmachine optimalisatie en meld je sitemap aan bij Google. Je geeft dan door hoe je site in elkaar zit.
Ook moet je voldoende content op je website hebben staan zodat zoekmachines weten waar je website over gaat. Zorg er voor dat belangrijke zoektermen terugkomen in je pagina: URL, titels, kopjes, meta’s en afbeeldingen.
Meta description en titel wervend
De meta description- en titel zijn kleine stukjes tekst die je in Google ziet. Zet hier de zoektermen in waarop je gevonden wilt worden en zorg dat je ermee opvalt tussen de andere zoekresultaten. Beschrijf bijvoorbeeld hoe jouw bedrijf de bezoeker kan helpen.
Google Analytics op orde
Google Analytics is een handige tool om de data op je website te begrijpen. Koppel daarom je website aan Google Analytics om meer inzicht te krijgen in je website bezoekers. Gegevens die je kunt analyseren in Analytics zijn o.a.:
- Doelgroep gegevens: demografie, interesses, locaties, apparaten
- Bron van websiteverkeer: social media, zoekmachine, betaalde kanalen
- Hoeveel en welke conversies je hebt behaald
- Bezoekersgedrag: welke pagina’s doen het goed en welke niet?