Wat is dropshipping?
Je ziet het steeds meer verschijnen; plotselinge opgestarte webshops die tijdens die ene hittegolf airco’s promoten in jouw Facebook timeline. Je pas bestelde headset die binnenkomt met een AliExpress sticker erop, terwijl je hem toch echt bij een Nederlandse webshop had besteld. Dropshipping wordt steeds meer ingezet door handige webshop eigenaren, want bij dropshipping levert de producent het product direct aan de eindgebruiker, waardoor hij zelf geen opslagplaats hoeft te gebruiken. Een laagdrempelige en aantrekkelijke manier om producten te verkopen dus, maar er zijn ook valkuilen die je als startende dropshipper moet weten. We leggen je graag uit wat de voor- en nadelen van dropshipping zijn.
Waarom is het zo populair?
Vaak wordt er gezegd dat dropshipping je limiteert, omdat je de bestelling niet persoonlijk kan maken door de levering via de exporteur. Deze waarneming is niet waar. Grote bedrijven als Coolblue en Bol.com laten ook wel eens de logistiek over aan hun leverancier. Dit kan echter alleen als dropshipping niet de kern van het bedrijf bediend, maar als het wordt ingezet als aanvulling op het hoofdassortiment. Verder is dropshipping ook ideaal om je assortiment te verbreden en te automatiseren.
Grote e-commerce platformen werken al met verschillende plugins die het toevoegen van dropship items makkelijk maken. Zo ben je minder tijd kwijt aan het toevoegen van items. Heb jij een platform nodig om te gaan dropshippen? Neem dan snel contact met ons op voor de mogelijkheden.
Voordelen
We hebben de voordelen van dropshipping voor je op een rijtje gezet:
Geen opslagplaats
De webwinkelier hoeft geen opslagplaats voor de producten te zoeken. De producten worden rechtstreeks verstuurd vanaf de leverancier.
Houdbaarheid
De producten kunnen niet over de datum gaan, omdat de producten direct van de leverancier komen.
Restpartijen
Er worden geen restpartijen overgehouden, omdat je geen producten in eigen bezit hebt.
Altijd geleverd
Als de webwinkelier er even niet is, worden de bestellingen nog steeds geleverd vanuit de leverancier.
Nadelen
Natuurlijk klinkt dropshipping heel aantrekkelijk, maar het heeft zo ook zijn nadelen. Daarom zetten wij hier de nadelen van dropshipping op een rijtje:
- Je bent niet fysiek bezig met het versturen van pakjes bij dropshipping, maar je bent wel aansprakelijk en verantwoordelijk ervoor. Komt het pakje niet goed aan? Dan moet jij het oplossen.
- Is het product defect of heeft het schade opgelopen tijdens de verzending? Contact met de leverancier of fabrikant kan soms niet altijd even gemakkelijk zijn.
- Vaak levert jouw dropshipper niet exclusief aan jou, waardoor er nog tientallen ondernemers hetzelfde assortiment als jij aanbieden. Je moet je dus echt zien te onderscheiden.
Hoeveel marge verdien je?
Valt er met dropshipping veel te verdienen? Dat ligt aan de voorwaarden die je bespreekt met je leverancier. Het inkopen van een artikel is vaak duurder en als je net start met verkopen dan kunnen de kosten van het opslaan van producten of van restproducten die verlopen veel hoger zijn. Als je producten direct doorverkoopt kun je dus hogere marges halen dan als je ze eerst inkoopt. Let wel goed op welke prijzen je concurrenten hanteren.
Webshop en dropshipping
Via Shopify kan je makkelijk een webshop aanmaken met Oberlo. Hiermee kan je makkelijk producten vinden om te verkopen zonder dat daar een inventaris voor is vereist. Heb jij nog geen webshop in Shopify? Wij kunnen je daarbij helpen!