Voordelen
De verkoop van digitale producten brengt veel voordelen met zich mee:
Flexibele producten
Je kunt digitale producten gratis aanbieden in ruil voor een e-mailadres, licenties verkopen voor het gebruik van je digitale producten en maandabonnementen aanbieden voor exclusieve digitale content.
Extreem hoge winstmarges
Met de verkoop van digitale producten heb je geen terugkerende productiekosten, waardoor het grootste gedeelte van je omzet pure winst is.
E-learning is de toekomst
Uit onderzoek komt naar voren dat de e-learning branche in 2025 waarschijnlijk $331 miljard waard is.
Proces automatiseren
Je kan een bestelling direct leveren zodat je geen tijd kwijt bent aan verwerking van de bestelling.
Lage vaste lasten
Je hebt geen verzendkosten en je beheert geen voorraad.
Nadelen
Het verkopen van digitale producten kent ook zijn nadelen:
Digitale producten kan je niet overal verkopen
Op Facebook en Instagram mag je alleen fysieke producten verkopen.
Je loopt risico op diefstal en illegale kopieën
Een digitaal product kan makkelijk gedeeld worden met anderen. Neem daarom voorzorgsmaatregelen en gebruik de juiste tools om je producten te beschermen.
Je concurreert met gratis content
Als je digitale producten verkoopt is er een kans dat je klanten vermoedelijk ergens anders een gratis alternatief vinden voor je producten. Denk dus goed na over je niche, productomschrijvingen, de kwaliteit van je producten en je branding.
Voorbeelden van digitale producten
Beginnen met het verkopen van digitale producten? Ter inspiratie noemen we hieronder een aantal digitale producten die je op je webshop kan verkopen:
Abonnementen die toegang geven tot exclusieve digitale producten
Je kunt abonnementen aanbieden en achter een betaalmuur zetten, in plaats van dat je digitale producten los verkoopt. Hierdoor bouw je meteen een regelmatig inkomen op. Als je een eigen bibliotheek van top content wilt aanleggen en een groep gepassioneerde volgers wilt creëren, is deze benadering ideaal.
Ook kunnen betaalde digitale abonnementen je de mogelijkheid geven om bestaande content marketing meteen in geld om te zetten. Je kunt ook exclusieve livestreams houden, doordat je content achter een betaalmuur zit.
Digitaal lesmateriaal zoals e-books en cursussen
Digitaal lesmateriaal wordt steeds populairder. Echter kost het wel tijd en moeite om een goede cursus te maken. Je moet het materiaal samenstellen en ook promotievideo’s maken voor potentiële klanten.
Begin altijd met het leerdoel op te stellen: wat moeten studenten weten na jouw cursus? Voorkom dat het saai lesmateriaal wordt en voeg bijvoorbeeld quizzen en interactieve delen toe.
Verkoop digitale tools en sjablonen
Verkoop tools voor professionals die helpen bij het uitvoeren van taken waar zij de skills niet voor hebben of die een hoop tijd in bezit nemen. Verkoop digitale oplossingen voor vaak voorkomende problemen en behoeftes van een specifiek publiek.
Zo kun je bijvoorbeeld software voor bedrijven verkopen, product sjablonen voor ondernemers of denk eens aan bepaalde lettertypen of iconen voor web designers.
Gebruikerslicenties op je digitale bezit
Er is een grote globale markt voor digitale producten met auteursrecht. Denk bijvoorbeeld aan stock foto's, muziek en videomateriaal wat geüpload en gebruikt wordt door artiesten.
Je kan licenties verkopen via je eigen webshop of via online marktplaatsen. Sommige marktplaatsen vragen daar wel een commissie voor. Het is daarom beter om je eigen webshop te maken via Shopify of Lightspeed.
Verkoop expertise of diensten
Diensten gaan goed samen met digitale producten. Zo krijgen klanten vaak al digitale producten bij de diensten die ze inkopen. Denk aan een personal trainer die een trainingsschema maakt of een ontwerper die logo’s verkoopt.
Biedt daarom diensten aan als bundel. Zo kan je een consult geven met een rapport of spreadsheet voor een vaste prijs of mensen in ruil voor hun e-mailadres een gratis download aanbieden.
Muziek of kunst digitaal verkopen
Muzikanten kunnen naast hun merchandise ook opnames van hun nummer verkopen of zelfs ringtones. Als ontwerper kun je achtergronden ontwerpen voor bijvoorbeeld cartoons of mobiele telefoons. Je hoeft geen voorraad in te kopen en ook kun je experimenteren met verschillende formats om erachter te komen waar je publiek het beste op reageert.
Apps
Heb je een webshop met Shopify of Lightspeed? Dan kan je verschillende apps aan je webshop toevoegen die het makkelijker maken om digitale producten te verkopen. Zo kun je apps gebruiken waarmee je online cursussen kunt maken, abonneeservices mee kunt opzetten of waarmee je makkelijk kunt downloaden of verzenden.
Aan de slag!
Je loopt weinig risico bij het opzetten en testen van een bedrijf met digitale producten doordat je geen voorraad hebt en weinig vaste lasten. Er zijn veel manieren waarop je je eigen digitale producten kunt designen en in je bedrijf kan implementeren.
Je kunt digitale producten verkopen als MP3, PDF of als video. Je kan de producten eenmalig verkopen, als productenpakket of als abonnement.
Geschikte platformen waarop je digitale producten kan verkopen zijn Shopify, Lightspeed of Magento. Op deze platformen kan je ook gebruik maken van verschillende apps die je producten beschermen tegen diefstal.