Waarom multichannel?
Door meerdere verkoopkanalen in te zetten, vergroot je de mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Sommige klanten zullen graag naar een fysieke winkel gaan om producten te bekijken, terwijl anderen wellicht juist graag online shoppen.
Het onderhouden van meerdere verkoopkanalen is natuurlijk wel meer werk, maar zo zorg je er wel voor dat je je doelgroep ontmoet op de platforms/kanalen waar zij al actief zijn.
Multichannel vs. Omnichannel
Deze begrippen lijken sterk op elkaar, toch is er een belangrijk verschil. Bij multichannel is er sprake van meerdere verkoopkanalen, maar zijn deze niet 100% op elkaar afgestemd. Voor de klant is het duidelijk dat de verkoopkanalen van hetzelfde bedrijf zijn, maar qua look & feel zitten ze nog niet volledig op één lijn.
Bij omnichannel is er ook sprake van meerdere verkoopkanalen, maar hier worden de verkoopkanalen zo opgebouwd dat ze perfect op elkaar afgestemd zijn. Hierin speelt een consistente huisstijl, wat zorgt voor herkenning en een verbeterde customer journey, een belangrijke rol.
Het opzetten van omnichannel is wel een stuk gecompliceerder dan multichannel. Je wilt een uniforme communicatie en uitstraling die perfect aansluit op je bedrijf. Daarnaast zijn er vaak ook technische uitdagingen.
Crosschannel
Crosschannel ligt eigenlijk tussen multichannel en omnichannel in. Er is sprake van meerdere verkoopkanalen, maar deze zijn niet zo op elkaar afgestemd als bij omnichannel.
Bij crosschannel moet je eerder denken aan verkoopkanalen die geïntegreerd zijn, zoals de mogelijkheid om een bestelling fysiek af te halen in de winkel bij het online bestellen in de webshop. Of via Instagram doorgelinkt worden naar de webshop om een product te kopen.