Instagram Shopping

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daar waar je 10 jaar geleden alleen nog maar foto’s of video’s kon liken, kun je nu ook winkelen op sociale media! Instagram is in 2018 begonnen met Instagram Shopping. Meer dan een miljard gebruikers bezoeken de online kassa van Instagram, waarvan 5 miljoen in Nederland.

Als je op zoek bent naar meer conversie, is verkopen via Instagram dus een zeer geschikte oplossing voor je. Maar hoe werkt verkopen via Instagram en wat kun je verkopen op Instagram? Wij zochten het voor je uit.

Hoe werkt het?

Om Instagram Shopping te gebruiken, moet je een Instagram kanaal en webshop hebben. Je kunt de foto’s van je webshop gebruiken op je Instagram kanaal en zo de producten op die foto’s voorzien van een ‘koop tag’. Deze shopable tags leiden bezoekers naar een productpagina binnen Instagram waar ze een prijs en omschrijving zien.

Vanuit daar kunnen ze direct doorklikken naar je webshop om het product af te rekenen. Niet alleen zorg je zo voor meer conversie, ook Instagram gebruikers die nog niet bekend zijn met jouw merk kunnen nu je producten verkennen.

Welke producten mag je niet verkopen?

Je kunt niet alle producten verkopen via Instagram Shopping. Instagram heeft namelijk een aantal voorwaarden met wat je wel of niet mag verkopen. Je kunt bijvoorbeeld alleen fysieke producten verkopen via Instagram Shopping. Digitale producten zoals muziek of e-books zijn dus niet toegestaan. Ook medicijnen mogen niet worden verkocht via Instagram Shopping.

Hoe start je?

Wil je Instagram Shopping aanmaken? Volg dan het volgende stappenplan:

  1. Maak een zakelijke Facebookpagina aan en link deze aan je zakelijke Instagram account. Door een zakelijk profiel krijg je meteen aanvullende functies zoals; statistieken, adverteren en links toevoegen aan verhalen op Instagram als je meer dan 10.000 volgers hebt.
  2. Maak een productcatalogus aan op Facebook. Via je Facebookpagina kun je een productcatalogus voor Instagram aanmaken. De producten kun je handmatig toevoegen of importeren vanuit je e-commerce platform. Hierna kun je verkoop tags bij je producten plaatsen.
  3. Nadat je 9 producten voorzien hebt van een verkoop tag, krijg je het shop label aan je Instagram profiel gelinkt. Zo kunnen je volgers makkelijk je verkoopberichten vinden. Je kunt ook maximaal 5 producten in een afbeelding taggen. Gebruik je in een bericht meerdere afbeeldingen? Dan kan je er maximaal 20 taggen.
  4. Instagram is anders dan je webshop. Zorg er dus voor dat de content die je op Instagram Shopping plaatst past bij de doelgroep van Instagram. Gebruikers willen unieke content die hen inspireert. Zorg voor een goed evenwicht in de berichten die je plaatst.
  5. Vanuit de statistieken van Instagram Shopping kan je veel data analyseren. Zo kun je zien hoe vaak je bericht wordt bekeken, het bereik ervan en hoe vaak er wordt doorgeklikt naar je webshop. Houd goed in de gaten wat er wel en niet werkt om zo je content te optimaliseren.

Voordelen

Gebruikers leren op Instagram niet alleen je merk kennen, ze kunnen ook meteen je producten kopen. Uit onderzoek van Pakkie is gebleken dat het merendeel van de aankopen via Instagram impulsaankopen zijn. Je kunt de ontstane interesse van bezoekers dus meteen benutten.

Wat ook een voordeel is van verkopen via Instagram, is dat het laagdrempelig is voor ondernemers met een beperkt marketingbudget. Instagram Shopping is namelijk gratis te gebruiken en doordat de verkoop tags zich bevinden tussen je overige berichten is het een gemakkelijke manier van marketing.

Een ander voordeel van Instagram Shopping is dat het aankoopproces vele malen makkelijker is. Instagram gebruikers hoeven niet het platform te verlaten om een nieuwe browser te openen, maar ze worden direct naar de webshop geleid. Hierdoor loopt het scrollen in Instagram en het afrekenen van een product naadloos in elkaar over.

Nadelen

Doordat je gebruikers direct naar de aankoop leidt, brengen klanten minder tijd door in je webshop waardoor je voor waardevolle klant data afhankelijk bent van Instagram. Je moet er dus voor zorgen dat het klantcontact niet verwaterd raakt.

In de toekomst zul je ook in Instagram zelf kunnen afrekenen. Hierdoor hoeven bezoekers het platform niet te verlaten waardoor ze helemaal niet in je webshop belanden. Ook zullen ze een percentage van het verkoopbedrag gaan vragen.

Ook het publiek op Instagram is bepalend voor de conversie van jouw bedrijf. Op Instagram zitten voornamelijk jongeren en jongvolwassenen die zich laten inspireren door content van bepaalde lifestyles. Hierdoor verkopen computer onderdelen bijvoorbeeld minder goed op Instagram dan kleding of woon artikelen.

Onze business developer gaat graag met je in gesprek

Start jij ook met verkopen met Instagram Shopping?

Wil jij beginnen met Instagram Shopping en heb je nog geen webshop? Dan kunnen wij jou helpen. Bel ons eens voor vrijblijvend advies en ontdek welk e-commerce platform het best bij jouw bedrijf past.
Neem contact op met Elham!

Projecten waar we trots op zijn

Bekijk alle projecten

Mogelijk vind je dit ook interessant