Goede call-to-actions
Je wilt je bezoekers tot actie laten overgaan om bijvoorbeeld een product in jouw webshop te kopen of een abonnement af te sluiten. Zorg voor duidelijk zichtbare call-to-action buttons en teksten. Laat deze extra opvallen door een kenmerkende kleur en geef ze een pakkende tekst zoals ‘Bekijk snel deze actie’ of ‘Bijna uitverkocht’.
Probeer niet teveel CTA’s op één pagina te gebruiken, anders weet de gebruiker juist niet waar hij op moet klikken en zal deze waarschijnlijk je webshop weer verlaten.
Betaalmethodes
Een andere manier om meer bezoekers tot transactie over te laten gaan, is het uitbreiden van de betaalmethoden. Niet iedereen kan bijvoorbeeld betalen met een creditcard of PayPal. Zorg dat er ongeveer voor elke bezoeker wel een toegankelijke betaalmethode beschikbaar is. Als je de juiste betaalmethodes aanbiedt, kan je dus de conversie van je webshop flink verhogen.
Check je UX-design
Een overzichtelijke en slim ingerichte website is essentieel om te zorgen dat bezoekers langer actief je website bekijken. Analyseer hoe de gebruiker door je webshop navigeert. Welke informatie hebben zij als eerst nodig? Zet die informatie dan ook zeker niet ergens onderaan de pagina, maar geef deze een prominente plek. Zorg dat gebruikers gemakkelijk informatie kunnen vinden die zij nodig hebben om bijvoorbeeld een product te bestellen.
Op een product detail pagina is het bijvoorbeeld belangrijk dat je duidelijk en gedetailleerd beschrijft wat het product inhoudt, wat afmetingen zijn en wat er wel/niet bij het product bij ingegrepen is. Zo weet de klant precies wat hij geleverd krijgt als hij bij jou bestelt en zo zorg je ervoor dat er minder bestellingen geretourneerd worden. Een win, win dus.
Ook een duidelijk en goed overwogen contactformulier zorgt voor meer transactie. Zorg dat je formulier alleen invoervelden bevat die daadwerkelijk nodig zijn om de klant van dienst te zijn. Extra invoervelden zorgen vaak voor argwaan van de gebruiker en daarbij kost het ze ook extra tijd om het formulier compleet in te vullen.
Je klanten bezoeken je website niet alleen vanaf hun desktop of laptop, maar in de meeste gevallen ook van hun mobiele telefoon. Het is dus essentieel om te zorgen dat het design van je webshop responsive is. Dit betekent dat alle componenten in een pagina goed meeschalen op diverse breedtes. Zo zorg je ervoor dat je website toegankelijk is voor iedereen, ongeacht wat voor laptop of mobiel ze hebben.
Testen, testen, testen
Om een goed beeld te krijgen van hoe je website presteert, is het belangrijk om ook breder te kijken naar diverse data van je webshop. Kijk bijvoorbeeld eens naar je conversion rate, bounce rate, click-through rate (CTR) en average session duration.