Valentijnsdag
Voor velen een groot cliché, maar toch kopen nog veel mensen een valentijnscadeau. Als je denkt dat niet iedere onderneming Valentijnsdag kan gebruiken als campagne op hun webshop heb je het mis, want een kortingsactie of een gift guide is zo gemaakt!
Daarom vertellen we je waarom jij Valentijnsdag naar je webshop moet halen en hoe je ervan kunt profiteren. Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een webshop of bij de optimalisatie ervan? Neem dan nu contact op voor vrijblijvend advies.
Cijfers
Niet geheel onbelangrijk, de cijfers. Uit onderzoek is gebleken dat 69% van de consument €100 of minder uitgeeft aan valentijnscadeau's en 12% geeft €200 of meer uit. Ook geeft 30% van de consumenten tot wel €100 uit aan eten en drinken en 23% zelfs meer dan dat.
Dit betekent dat ook restaurants flink kunnen profiteren van Valentijnsdag door deals aan te bieden voor bezorg- en afhaalservice. Als het om soort uitgaven gaat, wordt er bij Valentijnsdag het meeste geld uitgegeven aan chocola gevolgd door etentjes en bloemen. Dit betekent niet dat andere producten meteen buiten de boot vallen.
Met een goede Valentijns campagne kan ook jouw webshop meeliften op Valentijnsdag. Hieronder volgen een aantal tips die jij kan implementeren op jouw webshop.
Bijverkopen realiseren
Als je tijdens Valentijnsdag wilt bijverkopen op je webshop, kun je bijvoorbeeld twee gelijke producten samen aanbieden voor een speciale combiprijs.
Zo kun je bijvoorbeeld 2 parfums voor een combiprijs aanbieden waardoor een klant niet alleen voor zijn Valentijn een cadeautje koopt, maar ook voor zichzelf! Ook kun je bijvoorbeeld een bos bloemen samen met chocola aanbieden voor een combiprijs.
Inpakservice
Ken je dat gevoel? Je hebt net een leuk cadeau gescoord en dan is het inpakpapier op of het ingepakte cadeautje ziet er niet uit. Deze ‘pijnpunt’ van consumenten kan jij elimineren door een Valentijnsdag inpakservice toe te voegen aan het afrekenproces. Wat ook nog eens tijd scheelt voor de consument!
Dit kan je gratis of voor een paar euro aanbieden en dit kan er zeker voor zorgen dat klanten bij jou kopen! Zeker als hun Valentijn niet in de buurt woont en ze zelf niet het cadeautje langs kunnen brengen. Als extra optie zou je zelfs een kaart mee kunnen sturen zodat de ontvanger weet van wie het cadeau komt.
Gift guide
Maak het je klanten extra makkelijk en stel een Valentijns categorie in met allerlei producten die bij Valentijnsdag passen. Zo kunnen consumenten nog makkelijker een Valentijnscadeau scoren en hoeven ze niet te zoeken. Sorteer bijvoorbeeld rode of roze producten of producten met hartjes of rozen, passend bij Valentijnsdag!
Voor ieder wat wils
Niet iedereen heeft een Valentijn. Er zijn ook zat single consumenten die gewoon een goede deal willen scoren op Valentijnsdag. Zorg er daarom voor dat ook zij in het zonnetje gezet kunnen worden en geef korting op producten waarmee zij zich kunnen verwennen zoals chocola of een massagestoel.
Kortingsactie
Ben je van mening dat je producten niet goed passen bij Valentijnsdag? Houd dan een kortingsactie en geef klanten 14% korting op je hele assortiment of bepaalde artikelen. Deze code kan je zelf bedenken en aanbieden in de header van je website, zodat klanten deze kunnen toevoegen aan hun winkelmandje. Als je gebruik maakt van een Shopify webshop kan je bijvoorbeeld zelf een kortingscode maken.
Winactie
Geen zin om korting te geven? Geen probleem! Je kan in plaats daarvan een winactie houden. Door een winactie te houden bespaar je tijd en doe je tegelijkertijd aan klantenbinding. Als je een duidelijke actie opzet, creëer je engagement en ontvang je ook nog eens naamsbekendheid. Een Valentijns winactie kun je ook prima op social media houden.