IT Innovation Partner

Tijd voor een nieuw UX/UI design

Met het maken van een herontwerp voor hun digitale platform zoals een app of website wachten mensen vaak te lang. Te lang wachten met het maken van een herontwerp kan vaak cruciale gevolgen hebben. Je concurrenten streven je voorbij, de conversie neemt af en de kosten om dit te herstellen lopen steeds meer op. Hoe eerder je dit constateert, hoe gunstiger. Daarom kun je aan de volgende 5 signalen zien dat het tijd is voor een nieuw UX/UI design:
Scroll

1. Geen recente wijzigingen

De levenscyclus van een ontwerp is ongeveer 1,5 tot 2 jaar. In de tussentijd werken jouw concurrenten waarschijnlijk al aan verbeteringen voor hun platform of een nieuwe trend. Jij wilt niet de laatste zijn die deze trend of oplossing toepast. En natuurlijk zijn er vast wel wijzigingen die je wilt delen met de bezoeker, ga eens na wat er allemaal met jouw bedrijf of publiek gebeurd in 2 jaar tijd.

2. Standaard thema of ontwerp door developers

Probeer niet te besparen op de eerste levenscyclus van je website of app. Een grote fout die mensen maken is een te kleine investering voor de eerste website, webshop of app. Dit kan leiden tot een groot verlies op lange termijn.

Het aanschaffen van een standaard thema waar geen concrete UX toevoegingen op worden toegepast, zorgt ervoor dat je beperkt bent in het presenteren van jouw product of informatie. Wanneer het ontwerp gemaakt is door een developer, zal het platform waarschijnlijk technisch goed in elkaar zitten, maar is de kans groter dat er geen rekening is gehouden met de bezoeker en de gebruiksvriendelijkheid.

3. Bouncepercentage groeit

De belangrijkste reden om je design te vernieuwen is je bouncepercentage. Het bouncepercentage is het aantal bezoeker wat direct na binnenkomst je platform weer verlaat. Wanneer je bouncepercentage groeit en de conversie daalt, is dat een duidelijk teken dat er iets niet goed gaat op je platform.

Gezien het aantal bezoekers niet afneemt, maar wel direct vertrekt of niks koopt, is dit een signaal dat de user experience niet meer in orde is. Door je platform te laten analyseren door een UX specialist kun je de aard van het probleem direct achterhalen. In enkele gevallen is een geheel nieuw ontwerp niet nodig en kun je met een aantal handige tips het probleem oplossen.

4. Feedback

Er is altijd een plaats voor verbetering en om deze te definiëren, moet je feedback van gebruikers voortdurend analyseren. Afhankelijk van de feedback van gebruikers, zul je begrijpen welke aanpassingen nodig zijn.

Neem opbouwende kritiek en feedback van je bezoekers serieus, zij zullen tenslotte voor de conversie zorgen en zullen daarom ook tegen de problemen aan lopen. Zij zien het platform vanuit een heel ander perspectief.

5. Concurrentie

Er verschijnen voortdurend nieuwe apps/websites/widgets op de markt en je gebruikers kunnen gemakkelijk naar een nieuwe platform gaan, dat misschien dezelfde diensten als de jou biedt, maar er moderner uitziet. Probeer daarom in het (her)ontwerpen met iteraties werken: maak een (her)ontwerp, verzamel feedback, zie nieuwe design in actie en ga verder met het volgende herontwerp.

Meestal stopt dit proces nooit, vooral niet als je bent begonnen vanuit de MVP-fase en de functionaliteit moet uitbreiden. Probeer te innoveren en houd je concurrenten goed in de gaten.

Onze business developer gaat graag met je in gesprek

Is jouw platform toe aan vernieuwing?

Ons team van digitale architecten, developers en designers staat klaar voor je.
Neem contact op met Elham!

Projecten waar wij trots op zijn

Bekijk alle projecten

Mogelijk vind je dit ook interessant